Bronsgroen eikenhout meets SXM - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frank Eijnden - WaarBenJij.nu Bronsgroen eikenhout meets SXM - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frank Eijnden - WaarBenJij.nu

Bronsgroen eikenhout meets SXM

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

05 Februari 2012 | Nederland, Amsterdam

Je reist 5900 kilometer om te genieten van de Caribische geneugten en dan lees je plots in de krant dat er een Limburgs / Brabantse dag is op Sint Maarten. Als echte Limburger kun je daar natuurlijk niet ontbreken. Dus, op naar Phillipsburg om het geheel te aanschouwen.
Voor aanvang van de happening was ik al aanwezig en men was nog druk bezig met het opblazen van Rode witte en Bl…… balonnen om in ieder geval in de Nederlandse sfeer te komen. Uit de speakers knalde Limburgse carnavalsliedjes afgewisseld met Andre Hazes en consorten. Er waren niet veel mensen maar het was wel leuk om even een praatje te maken. Er waren allerlei mensen afkomstig uit Limburg, Brabant en een paar verdwaalde toeristen afkomstig uit Nederland. Toen het feestje rond een uur of vijf op gang kwam, werd het warempel ook nog druk. Niet alleen Limburgers en Brabanders maar ook lokale mensen kwamen op het feestje af, Tegen een aardige vergoeding was het mogelijk om krumelenvlaaj en proemevlaaj te eten. Daarna frieten met zoervleisj en kenien in ’t zoer. Dat was overigens niet echt volgens grootmoeders recept maar vooruit. Het konijntje zal ook wel een verre reis hebben gemaakt. Ik had minimaal ook wel een Brand biertje verwacht maar we moesten het toch doen met Heineken, Presidente en Carib bier. Wat echt wel opviel was de grote dichtheid van Limburgers op het eiland. Ook vreemd om aan de bar te horen doch mich mar drei beer. En dat onder de palmbomen bij 27 graden. Verder viel het feestje een beetje tegen. Wel goed voor de contacten maar daar is het dan ook voor bedoeld. Na afloop nog even een paar nachtelijke kiekjes geschoten in de stad.

Auw wie kel wat enne ovvend.
Sjuus wa of voor heerlen hoiie wa

• 06 Februari 2012 - 07:41

Jacques R:

hallo boy, Alweer een mooi reisverslag .Ongelooflijk dat er limburgse meetings zijn maar dat is wel goed want dan verleer je het dialect niet. Mij mag je elk reisverslag opsturen want ik heb ze tot nu toe opgeslagen. Het zal nog een stuk mooier worden wanneer Britta bij je komt wonen. Alles goed hier. Behalve dat ene. Heel veel plezier daar en de groeten.Wij vinden het leuk voor jou. Ans en Jacques

• 06 Februari 2012 - 18:30

Truus:

Lijkt me grappig zo onverwachts limburgers heerlijk op het zonnige Sint Maarten aan een pilsje met friet en zuurvlees en die aardige Hazes met zijn stemgeluid.

• 25 Februari 2012 - 12:54

Rob:

Weet je wat ook een aanrader is, wel niet heel Limburgs wel wel Nederlands volgens mij....
    Een nieuwjaarsduik met Unox soep en worst!!!!!

Moet je wel nog even wachten, maar volgens mij haal je dat wel!

Grtz