Sprinkhanen en invasie - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frank Eijnden - WaarBenJij.nu Sprinkhanen en invasie - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frank Eijnden - WaarBenJij.nu

Sprinkhanen en invasie

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

19 Februari 2012 | Nederland, Amsterdam

Weer een week achter de rug. De tijd gaat razendsnel en voor dat ik het weet zit ik weer in Nederland. Tijdelijk dan wel te verstaan. Op het werk bevalt steeds beter. Er zijn veel zaken die liggen te wachten en ik begin ook steeds meer inzicht te krijgen in het reilen en zeilen op mijn werkplek. Ook weet men mij ondertussen te vinden in de avonduren als ik piket heb zodat ik ook ’s avonds meer op pad ben en niet alleen tussen acht en vijf werk.

Deze week wil ik de invasie van toeristen onder de loep nemen. Veruit de grootste categorie toeristen komt aan per boot. Dat zijn dan gigantische cruiseschepen die aanmeren in Phillpsburg in de haven. Eigenlijk best een vreemd fenomeen dat een klein beetje te vergelijken is met een kruising tussen een sprinkhanenplaag en een invasie van Normandië. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik aan deze vergelijkingen kom.
Het is een sprinkhanenplaag omdat hij maar een dag duurt en dat alles leeg gekocht wordt binnen een kort tijdsbestek. De invasie vergelijking is vanwege het feit dat al die toeristen aankomen met kleine bootjes op het strand.

De cruiseschepen komen rond 08:00 uur aan in de haven. Als ik ’s ochtends naar mijn werk rij, zie ik de boten richting haven varen. Dinsdag is over het algemeen de drukste dag met boten en op zondag is de rustdag. Dan komen er nagenoeg geen cruisboten aan. Sint Maarten wordt met regelmaat bezocht door het grootste cruisschip ter wereld. Dan is het echt druk in de stad.

Eenmaal aan land worden de toeristen gek gemaakt met vele border tax free en duty free liquor and tobacco. Dus zie je (over het algemeen Amerikanen) na een aantal minuten de eerste toeristen met Duty free tasjes rondrennen die ze de rest van de dag met hun leven moeten bewaken. Binnen een uur lopen de juweliers en de elektronicazaken vol met gretige kopers. Fototoestellen, goud, juwelen, drank en rookwaren vinden gretig aftrek. Als e goed oplet zie je af en toe een verdwaalde toerist een slof Drum kopen. Dat is dan natuurlijk een Nederlander. Sigaretten vliegen voor dumpprijzen over de toonbank. De prijzen variëren maar als je de goede plekjes weet koop je een slof Camel voor 12 dollar. Is dus ongeveer 1 euro per pakje.

Er zijn vier soorten prijzen, Toeristenprijzen (heeeeeel duur) lokale prijzen (schappelijk) en prijzen voor de die hards. Afdingen tot op het bot. Ook hier zit een prijsverschil tussen lokaal en toerist. De verkopers hebben overigens moeite met mensen die uitzien als een toerist en toch locale inwoner zijn. Ze denken dan snel een slag te maken terwijl de als toerist uitziende persoon een zee van tijd heeft. Weken de tijd om een aankoop te doen. (Die truck werkt bij mij fantastisch en dat geeft goede resultaten. (heeeeeeel goedkoop).

Na de inkoop-storm is het voor de toeristen tijd om even door de stad te lopen. Nou ja stad. Phillipsburg heeft 2 grotere straten met daartussen een paar kleine verbindingsstraatjes. Deze straten heten dan ook heel toepasselijk Frontstreet en Backstreet. Er tussen liggen verbindingsstraatjes met Nederlandse namen zoals Kannegieterstreet, Damsteeg en Gevangenisstreet. Verder is aan de kustzijde nog een leuke boulevard met veel strandtentjes en toeristische snuisterijen.

Na het winkelen is het tijd voor het strand of de boulevard. Voor sommige toeristen eindigt het shoppen op het politiebureau omdat ze hun net nieuw om hun nek hangende goud, of nieuwe gekochte Iphone weer hebben kunnen inleveren bij een kleine overvaller. De rest van de toeristen neemt een taxi of huurt een auto en gaat naar het Franse deel van het eiland om bruin te bakken op Oriëntbeach of ze blijven hangen op de boulevard van Phillipsburg. Dan zie je taferelen van dikke Amerikanen op een Segway. Of veel te dikke Amerikanen genietend van een veel te grote hamburger met een biertje.

Rond de klok van vijven sluiten ze met de taxfree spulletejs weer aan in de rij om met de kleine bootjes terug te gaan naar het cruiseschip en zit de dag Sint Maarten er weer op. Sommigen zijn ergens blijven plakken (bordeel) en haasten zich nog snel om het laatste bootje terug te krijgen. Na 19:00 uur is phillipsburg weer een stille donkere onprettige plek om te zijn. Het is uitgestorven en niet altijd even veilig op straat. Morgen weer een nieuwe lading toeristen en ziet phillipsburg er overdag weer heel toeristisch uit.

• 20 Februari 2012 - 07:48

Lenie Uit Zwitserl.:

hartstikke fijn,dat je het werk zo goed bevalt. Heeeeel belangrijk.Je lijkt wel een journalist met al je verhalen. Altijd interessant om te lezen.Bedankt voor alle moeiteWij hebben ondertussen carnavalperiode. Wij hebben zondag uit volle borst gezongen en de meiden speelden vrijdag,zaterdag en zondag. Vandaag rustdag en morgen weer erop uit,aber ohne mich en antoine. Volgend weekend zijn we in Limburg en hopen Britta te zien.Kus,kus,kus