nieuwtjes en het verkeer op SXM - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frank Eijnden - WaarBenJij.nu nieuwtjes en het verkeer op SXM - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frank Eijnden - WaarBenJij.nu

nieuwtjes en het verkeer op SXM

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

29 Januari 2012 | Nederland, Amsterdam

Zo, week drie op het eiland zit er ook weer op. Het was een leuke week met veel nieuwe ontwikkelingen. Mijn tijd van 6 maanden is nu definitief langer geworden. Vanaf juli dit jaar blijf ik nog zeker een drietal jaren op Sint Maarten. Dat betekent dat Brita en natuurlijk Loke met ingang van juli ook naar Sint Maarten komt om te wonen en misschien ook wel om te werken.
Brita heeft ook haar ticket al ontvangen om mij te komen bezoeken . Joepie.
Tegelijkertijd hebben Brita en ik ook al interesse in een woning die met ingang van Juli ter beschikking komt. Hierover de komende maanden meer. Als Brita op bezoek komt zullen we definitief beslissen of we deze woning nemen.
Deze week was de huidige bevelhebber en de toekomstige bevelhebber van de Kmar op Sint Maarten. Het bezoek was in een gezellige sfeer en onder het genot van een biertje waren er gezellige gesprekken. Ook werd er deze week afscheid genomen van twee TTW-ers die komende week terug naar Nederland gaan.
Ik heb me verder voorgenomen om iedere blog een thema aan te spreken en deze week heb ik gekozen voor het verkeer op het eiland. Van ieder thema worden ook een paar foto’s geplaatst.
Daar gaan we dan:
Het verkeer. Als je je een beetje moe maakt, is Sint Maarten rond te rijden in ander half uur. Dan bedoel ik het hele eiland inclusief het Franse deel. Dit is natuurlijk alleen mogelijk als het rustig is op de weg en er niet te veel opstoppingen zijn. Over het algemeen mag je in je handjes wrijven als je de 50 km/u haalt. De snelheid ligt over het algemeen lager. Verkeerscontroles – alcohol controles vinden nagenoeg niet plaats. (Er is ook geen apparatuur voor) Wel zijn er de laatste tijd controles op gordels en rijbewijzen. Dat komt omdat er nieuwe agenten zijn aangenomen die het vak moeten leren. Zij moeten dus ook leren controleren. Je moet in ieder geval niet gek opkijken als je iemand tegen komt achter het stuur met een biertje in de ene hand en een GSM telefoon in de andere. Niemand maakt zich daar echt druk om. Aan de Franse zijde ligt dit duidelijk anders. Hier hebben ze wel apparatuur om alcohol te meten en om snelheid te meten.!!!!!!!!!
Voorrang. Voorrang krijg je bijna altijd. Iedereen is eigenlijk heel relaxed en galant achter het stuur. Als je iemand voor wil laten, dan druk je op de claxon. Als bedankje krijg je dan weer een tuut tuut terug. Op die manier blijft de sfeer lekker ontspannen op de weg.
Het onderhoud van de wegen is ronduit slecht te noemen. De doorgaande wegen zijn goed berijdbaar maar dat wil niet zeggen dat ze er goed bijliggen. Veel hobbels en gaten. Ook is het oppassen voor verkeersdrempels. Die kom je nagenoeg overal tegen en ze zijn over het algemeen niet kinderachtig. Ze zijn ook niet aangegeven of voorzien van witte strepen zodat je ze ook bijna niet ziet.
Ook ontstaan er veel gaten in de weg. Je ziet ze elke dag groeien. Er verdwijnen gewoon hele stukken asfalt . Dit is ook vaak een rede voor file omdat men maar stapvoets over sommige stukken weg kan rijden. De schokbrekers hebben veel te lijden en gaan ook redelijk snel kapot. Een redelijk nieuwe auto kopen op het eiland is dan ook geld weggooien. Dus zullen we wel een oudere auto aanschaffen om ons te verplaatsen op het eiland vanaf juli.

Als we ’s morgens naar ons werk rijden, duurt het ongeveer een half uur voordat we er zijn. De terugweg is over het algemeen een ander verhaal. Dat duurt wel een uur of anderhalf uur. Dit komt door een stuk weg waar nagenoeg geen asfalt meer aanwezig was. Ik zeg was omdat afgelopen vrijdag de weg is gerepareerd. Ben benieuwd hoe lang we er deze week over doen. Onderweg is het uitzicht op veel plaatsen natuurlijk wel erg mooi. Bij de foto’s van deze week een paar plaatjes met het uitzicht dat we elke dag mogen meemaken en de toestand van de wegen.
Groeten en bedankt voor de leuke reacties tot nu toe. Zowel op deze blog als per mail. Voor de liefhebbers ben ik op skype te vinden onder de naam frankopsxm.

• 30 Januari 2012 - 15:33

Ed. R. :

Hoi Frank. Leuk voor jou en Britta dat jullie daar kunnen gaan wonen voor een jaar of drie. Groetjes uit een koud en besneeuwd Blerick.

• 03 Februari 2012 - 10:34

Lenie Uit Zwitserl.:

bedankt voor alle berichtjes.Zo te zien verveel je je niet tijdens de kleine files,als je naar je werk gaat.Geweldig voor jullie, dat het nu zeker is,dat jullie voor enkele jaren gaan blijven.Heel veel groetjes uit het zonnige ,sneeuwrijke en ijskoude zwitserland.Van ons allemaal

• 05 Februari 2012 - 18:56

Truus Franssen:

Frank wat fijn dat zaken mbt. tot de duur nu duidelijk zijn. Ja ik denk het is een hele belevenis z,n 3 jaar in een ander land / eiland met een vreemde taal totaal andere gewoontes en vooral een lekker klimaat. Hier hebben we de koudste periode sinds 1956 te pakken. Dus je was op tijd weg . Tsuus houd je taai en blijf schrijven.