Kerst special - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Frank Eijnden - WaarBenJij.nu Kerst special - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Frank Eijnden - WaarBenJij.nu

Kerst special

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

24 December 2012 | Nederland, Nederland

Weer een maand voorbij. Af en toe een buitje regen. Temperaturen een stuk aangenamer, heerlijk. De duikcursus heb ik glansrijk afgesloten en de eerste mooie rif duik heb ik al gemaakt. Prachtig mooi. Onder andere zeeschildpadden en haaien gezien. Op naar de vervolgcursus.

Door de aangenamere temperaturen kunnen ook overdag makkelijker wandelingen in de middaguren gemaakt worden met de honden zodat ook Sunna nu lekker kan genieten van de natural pool in de rotsen langs de kust.

Op Sint Maarten was de kerstsfeer in de winkels al te proeven vanaf eind november. Toen dachten Brita en ik bij onszelf, die zijn gek. Het is nog midden zomer, komen zij al met de kerstspulletjes aanzetten. Nu is het dan echt zover en is de temperatuur natuurlijk nog steeds erg zomers en zitten we nog elke dag op het terras in de korte broek en zwemmen we nog lekker in het zwembad of maken we een heerlijke strandwandeling bij opkomende zon.

In onze buurt is de kerst ook niet echt aanwezig. Weinig tot geen versieringen buiten en in sommige wijken zie je een opgetuigde kerstboom buiten staan en zijn sommige huizen ook van lampjes voorzien. Binnen zal ook niet veel nut hebben omdat men hier toch buiten leeft en een echte boom de naalden zal verliezen waar je naast staat.

Thuis hebben we wel wat versieringen opgehangen maar door de grootte van de woonkamer valt het geheel een beetje in het niet waardoor Brita, van huis uit een echte gezellige kerstvierster, liefst met sneeuw en ijspret niet echt in de goede kerstsfeer komt. Ik moet zeggen dat dit hier ook een beetje lastig is. Dit komt mede ook doordat hier ook een beetje de lente is uitgebroken. De natuur begint zich te herstellen van de zomerhitte, jonge vogeltjes worden geboren, overal zijn vlinders te zien en worden we overspoeld door rupsen. Planten komen overal weer in bloei. Dat past niet echt bij een Hollandse / Deense kerst. Dit jaar maar even aankijken en volgend jaar andere plannen maken………….misschien toch maar weer ergens op wintersport gaan om te genieten van koud en sneeuw.

Gisteren 23 december zijn we met een paar collega’s naar de Franse kant gegaan in een poging om een beetje een gevoel van kerst te krijgen. In Grand Case was een lampjes - kerstoptocht georganiseerd. Ook hadden we het idee om na de optocht daar een hapje te gaan eten. De optocht was wel grappig. Toch kreeg ik ergens het gevoel dat we op een soort kerst – carnaval terecht waren gekomen. Sommige praalwagens waren mooi in elkaar gezet. Het eten was echter wat minder. We zaten op een pleintje met barbecue. Na 2 uur wachten toch nog eten gekregen. Men kon de drukte echt niet meer aan. Helaas waren de frietjes koud. De spareribs waren wel heerlijk. Vers van de gril. Wel jammer van al die rook die op het plein hing.

Dat was het dan. Het eerste jaar voor mij zit er al weer bijna op. 6 januari zit ik alweer een jaar op Sint Maarten waarvan een half jaar samen met Brita. Kijken wat 2013 voor ons gaat brengen.
Iedereen een hele fijne kerst en natuurlijk een goed begin van het nieuwe jaar. Rij voorzichtig en drink niet te veel. Proost.
Frank en Brita

• 25 December 2012 - 09:58

Huub:

Brita & Frank,
    Als ik dit zo lees en bekijk moet het inderdaad een vreemde gewaarwording zijn om op een carnavaleske manier Kerts te vieren. Echter, ik vermoed dat jullie er voor zorgen dat jullie in "intieme kring" er alle aan doen om toch het idee van Kerst te beleven.
    Ik zou er voor "tekenen" om geen rekening te moeten houden met plotselinge sneeuwval en vorst, maar dat is natuurlijk persoonlijk. BBQ in plaats van het traditionele kerstdiner lijkt me zalig !!
    Jullie als doorgewinterde sneuuw (ski) liefhebbers denken daar natuurlijk heel anders over. Treur niet, hier in NL heeft het momenteel van de 25 december dagen 21 dagen geregend, dus zo slecht vertoeven jullie niet.
    Zoals je schrijft "de kop" is er vanaf; nog ruim 2 jaar te gaan. Geniet en maak er 't beste van .
    Voor 2013 uiteraard alle goeds, een uitstekende gezondheid en veel "warme" belevenissen.
    Vanuit een "zeiknat" Heerlen : Adiëe wah !!!

• 25 December 2012 - 14:20

Frans En Ivonne:

Ja, het is inderdaad vreemd om zo in de warmte kerst te vieren maar hier in dat klo....weer kom je ook niet echt op kerst gedachten dus maken we het binnen maar gezellig., geniet nog even van de kerstvakantie en we spreken elkaar,..

Groetjes uit nat en donker Heerlen

• 25 December 2012 - 22:56

Hanne:

Hebben een fijne kerstavond gehad,helaas komt er niets van ergens te gaan skieen, het was namelijk 20,1 grad hier gisteren

• 03 Januari 2013 - 17:37

Lenie:

We hadden veel sneeuw,maar net voor de kerst en niet tijdens....Toch een mooie kerst gevierd.!Nog een nacht en dan heb ik weer 4 dagjes vrij.Veel feestjes hangen in de lucht,soms teveel...Denken jullie midden augustus in zwitserland te zijn??Vanwege de bruiloft voor de kerk van Mireille en François 17Aug.!!
    Mireille heeft de stille hoop,dat jullie dan hier kunnen zijn...Ze heeft ook een goede fotograaf nodig...jullie twee professionelen....De beste wensen voor jullie twee voor het komende jaar en geniet van zee en zon