Sint op Maarten - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Frank Eijnden - WaarBenJij.nu Sint op Maarten - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Frank Eijnden - WaarBenJij.nu

Sint op Maarten

Blijf op de hoogte en volg Frank

04 December 2012 | Nederland, Nederland

Net voordat de Sint ook Maarten aandoet nog even een klein berichtje uit zonnige oorden.

Met een scheef oog houden we de weersberichten in Nederland tijdens ons ontbijt in de gaten en dan ontstaat het brandende verlangen om in verband met de gladheid nog wat extra zout op het eitje te strooien om daarna de kleding weer uit te gooien en een frisse duik (25 graden) in het zwembad te nemen. Er is hier overigens ook goed gestrooid, de stranden liggen er vol mee. Om hier ook een beetje in de winterse sferen te komen bezoeken we nu iets vaker de IJssalon. En om ook de kleur goed te krijgen nemen we vooral wit gekleurd ijs. Sunna zorgt ook voor winterse taferelen door de wc rol in kleine snippers over het toilet uit te strooien. En als dat niet voldoende is plukt ze ook de voering uit de mand zodat ook op de slaapkamer een wit tapijtje ontstaat.
Om solidair te zijn met Nederland slapen we nu ook onder een laken. 27 graden ’s nachts is dan ook aan de frisse kant.

De tijd van kerstversieringen is op Sint Maarten ondertussen ook aangebroken. Ook aan Sinterklaas wordt gedacht. Tenminste door de Nederlanders. De Sint heeft hier ook een aantal plaatsen bezocht en volgens de geruchten hier en daar ook een geschenkje achter gelaten.

Het toeristenseizoen is hier nu echt begonnen en om dat toeristen gevoel zelf ook te krijgen heb ook ik maar een paar weekjes vrij genomen. Laten we zeggen dat de kerst dit jaar vroeg is begonnen.
Als je hier naar de natuur kijkt lijkt het alsof de lente is aangebroken. Alles begint langzaam in bloei te komen en alles ziet er weer mooi uit. Het ietwat dorre seizoen ligt achter ons. De benauwde vochtige deken is van het eiland weg en er staat een lekker windje op het terras. De cruise schepen komen weer naar het eiland en de toeristen rijden weer in colonne over het eiland om de geijkte toeristische bezienswaardigheden te bekijken.
Deze vakantie ben ik (Frank) ook maar eens begonnen met een duikcursus. Dat is toch echt iets wat je hier moet ervaren. Half december hoop ik de cursus af te ronden en dan kan het duikplezier beginnen. Misschien dat Brita ook nog volgt en dan kunnen we lekker saampjes duiken. Hier rond Sint Maarten zijn prachtig mooie duikplekken dichtbij. Rond Sint Maarten zelf, bij St Barth en natuurlijk rond SABA is het mooi duiken.

De honden gaan ondertussen ook allebei weer naar school. Dit gaat iets anders als in Nederland. De honden hebben hier dagelijks privé les en je ziet dan ook dagelijks vooruitgang. Loke is natuurlijk het beste jongetje van de klas terwijl Sunna niet altijd luistert. Het beste commando wat Sunna uitvoert is: “Kom hier of kom niet” dan komt ze of ze komt niet. Dan voert ze het in ieder geval altijd goed uit.
Sunna heeft nou eenmaal een andere aanpak nodig. Het is en blijft een eiland hond met een duidelijke eigen mening.

Zoals in het voorgaande steek woordelijk verslag te lezen zijn de eerste gasten ook geweest. Zij hebben onze gastenkamers getest en alle kinderziektes (lekkend kraantje hier – muggen daar – gaatje in de vliegen hor ) zijn dan ook verholpen zodat de komende gasten daar geen last meer van hebben. Temperatuur en vroeg wakker worden hebben we helaas niet kunnen verhelpen. Het was mooi dat we zelf in die tien dagen bezoek de toerist konden uithangen zodat we zelf ook weer nieuwe dingen konden ontdekken. Daar is normaal niet zoveel tijd en in de weekenden ook niet zoveel puf voor.

Ook het bezoek aan het buureiland Sint Barth was zeker de moeite waard. Prachtig mooi eiland en met een auto is het eiland in één dag goed te verkennen en is er zelf tijd om een strandje te bezoeken. Met de boot sta je in 40 minuten op de kade van Sint Barth.

En hoera hoera, we zijn nu officieel echte Sint Maartenaren geworden. Tenminste, we hebben een Sint Maarten ID ontvangen. Dat scheelt weer een boel schrijfwerk als we het eiland verlaten en weer terug komen. Ook scheelt het op veel plaatsen in de portemonnee omdat we toch met regelmaat een ander tarief betalen als “Local” De aanschaf van de ID kaart hebben we ondertussen al weer dik terug verdient.
Groetjes en tot binnenkort maar weer. Frrrrrrrr en Brrrrrrrr (koud hé)

• 14 December 2012 - 17:58

Paula En Alex Geurts:

Hoi Frank en Brita, Het is weer kerstkaarten tijd, maar we vinden natuurlijk nergens jullie adres en e-mailadres, dus daarom maar op deze manier, De Beste Kerstwensen en een Gelukkig 2013 toegewenst op jullie lekkere warme Sint maarten.Vanuit het natte koude Heerlense. We lezen met veel plezier jullie reisverslagen. Mooie foto's. Groet Paula en Alex Geurts

• 25 December 2012 - 00:04

Frank Van Den Eijnden:

Hallo Paula en Alex. Voor jullie natuurlijk ook een hele fijne kerst en de beste wensen voor 2013. We zullen elkaar volgend jaar mogelijk wel weer even zien in NL.