Rafael - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Frank Eijnden - WaarBenJij.nu Rafael - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Frank Eijnden - WaarBenJij.nu

Rafael

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

14 Oktober 2012 | Curaçao, Willemstad

Ik had er de vorige maand ook niet over moeten schrijven. Vandaag dus toch even een apart stukje over het weer.

In de kranten werd de afgelopen week gesproken over het einde van het orkaan seizoen. Het seizoen loopt langzaam ten einde en het zal waarschijnlijk rustig verlopen……………………….

Terwijl buiten de regen nog met bakken uit de lucht komt, toch even een kort berichtje en een aantal foto’s van de afgelopen dagen die in het teken stonden van een tropische storm genaamd Rafael.
Het begon ander halve week geleden met een heuse waterhoos de afgelopen dagen gevolgd met enkele dagen onweer in de avonduren. Vrijdag avond werd langzaam duidelijk dat een tropische depressie die al enkele dagen in beeld was toch echt onze richting uit zou komen. De depressie werd vrijdagavond laat omgedoopt tot een tropische storm genaamd Rafael. Rafael bracht op zaterdag ochtend veel regen. Zaterdag in de ochtenduren bleek dat het centrum van de storm ons op ongeveer 50 km ten westen van Sint Maarten zou passeren. Dit zou zaterdag laat in de avond en nacht gaan gebeuren. Waarschuwingen werden van kracht en tegen de avond barstte het echt los. Windsnelheden van 90 km/u en regen, regen en nog eens regen. Daarnaast natuurlijk regelmatig stroomuitval en internet laat het ook regelmatig afweten. Fijn dat we een generator hebben zodat we toch lekker the voice of Holland kunnen kijken.

Brita heeft putjes corvee gekregen. De putten in de straat moeten regelmatig worden schoon gemaakt omdat ze verstopt raken door afgewaaide bladeren en takken. Als ze niet worden schoongemaakt lopen we het risico dat we het water richting ons huis stroomt. We zagen net dat de tuin van de buren ook een grote stromende rivier was geworden en dat willen wij niet.

Ondertussen is de storm ons gepasseerd en staat nu op het punt een orkaan te worden. Gelukkig gebeurt dit pas als de storm op 150 km verwijderd is. Tenminste dat is de voorspelling voor de komende dagen. We zitten nu in de staart van de storm en komt er een waarschuwing voor overstromingen binnen omdat de staart van de storm nog veel regen zal brengen de komende uren. Ik was net even op de radar aan het kijken en zag dat er nog hele zware buien aankomen. Eindelijk regen…… al is dit wel een beetje te veel van het goede maar de honden uitlaten in je zwembroek is wel een hele aparte ervaring. Tegen het einde van de avond is dit prachtige weekend met veel binnen zitten weer voorbij en kunnen we gewoon weer aan het werk en kunnen we het zonnetje hopelijk weer verwelkomen. De waterreserves zijn weer aangevuld en de relatief lagere temperatuur van 26 graden was ook niet verkeerd.

Tot binnenkort maar weer, Frank en Brita.

• 15 Oktober 2012 - 08:03

Jacques:

Wat een regenachtig verhaal . De Pc zou nog nat kunnen worden maar het verhaal heeft wel charme. Een heel oud gezegde luidt "na regen komt .... en dat zal er zeker komen. Leuk hoor die foto,s met dat roedel. Hier regent het momenteel ook maar met kleine steeltjes. en of hier de zon nog terug komt valt nog af te wachten. Er waren al een paar dagen dat er gekrabt moest worden. Het wordt langzaam winter in Holland maar dat heeft ook zijn charme .Toch ? Groeten Jacques en Antje

• 16 Oktober 2012 - 00:20

Frenkske:

Die winter kan mij gestolen worden........

• 27 Oktober 2012 - 07:37

Lenie:

Hartstikke bedankt voor al jullie verhalen! Het is net of we er af en toe bij zijn.;.goed geschreven levendige teksten.Hopelijk kunnen tr.,pau .en ik komen in 2014 !!Om dat alles met onze eigen ogen te zien!!We zullen waarschijnlijk rond de 14maart , vrijdag ,aankomen en blijven dan 3 weken....We vertrekken samen vanaf schiphol...Dus de reservering staat hiermee ongeveer vast....Maar hopelijk zien we jullie twee ,rond 17 Aug.2013 !!Dan is nl. de bruiloft van Mireille en François gepland...Een week voor die datum is Tr. en compagnie aanwezig en een week na die datum is Pau. en compagnie aanwezig !!Het zou ons zeeeeer vereren ,als jullie erbij waren...Lekker in ons meertje zwemmen heeft ook wel wat...Kus voor jullie beiden !!Tegenwoordig heb ik het laaiend druk met leuke dingen.Zo druk,dat ik haast geen tijd meer heb ,om te gaan werken!Ha,ha, ha

• 28 Oktober 2012 - 18:23

Frank: